Motorjobb

Jobbet fortsätter med att monterar de olika delarna på motorn. Avgassystemet har jag köpt olika rörstumpar och svetsat ihop och tillverkat stag och andra anslutningar. Fördelaren med kondensator, kablar, lock, brytare allt injusterat och klart. Förgasaren och bensinpumpen är på plats. Startmotor och generator med remmen är också monterat. Gummidelarna till stötdämparna har jag tillverkat och monterat. Det innebär att ALLT är klart för PROVSTART!

Allt gick bra. Nu är det lite justering på förgasaren och startmotor. Batteriet verkade lite svagt trots att jag hade ett nytt 6V 84 Ah! Efter lite felsökning kom jag fram till att det var fel på startmotorn som jag hade totalrenoverat=plockat ihop från olika startmotorer. Abrissavståndet på rotor och stator var för stort. Jag fick tillverka plåtar som jag la in under fältlindningarnas plattor. Många timmar ca 4 timmar för detta slipande.

Kardanstången har jag gjort en ny.Mätt in och monterat kardanknut så att jag kunde få hjälp med justering balansering och svetsnig av stången.

Skärmarna är målade och ligger färdiga för montering likaså är fotstegssidorna klara.

Äntligen efter avhopp nr2 från en lackerare kunde jag få hjälp av en tredje som jag har levererat karossen till- äntligen!

Samtidigt som jag hämtade kylarmaskeringen och lite smådelar lämnade jag framkofångaren som jag lämnade som den var. Bakre kofångaren som jag tillverkat har jag nu slipat för kromning.
Jag har monterat tanken på plats.

enginestart

body3