Instrumentpanel

Nu startar och slutar jobben i en jämn ström. När en sak är färdig är det dags att påbörja nästa.

Månadens stora händelse var en de två största som hänt mig på det har projektet hittills. Det var när Sven Olof Johansson ringde.Han ringde till mig och sa att han hade en nästan komplett instrumentpanel till Willys 8-80D 1931. OTROLIGT!!!När han kom blev det som julafton igen! Allt fanns ju där. Det som inte var helt ok var bensinmätaren men han hade med sig lite grejer som jag kunde använda för att sätta ihop en av. Jag har fått tillverka skalan till bensinmätaren och göra nya plåtar för instrument-infästningen. Alla beslagen var bara att polera och sätta dit. Tänk vad mycket jobb jag har gjort för att tillverka en kopia. Det roliga i det sammanhanget var att det skiljer mycket lite med min kopia och originalet. Men äkta vara är alltid bättre! Kabel till hastighetsmätaren har tillverkats och temp.mätaren fick jag skicka iväg för att få en ny givare hoppas jag……

Hela den stora instrumentpanelen åkte jag med till lackeraren för att göra underjobb till ådringsmålningen. Alla delar som ska bli svarta har jag varit med hos lackeraren. Ska inte ta så lång tid. Han har lovat att lackera karossen i maj.

Topplocket blev svetsat med högtemperaturs metall som smältes in i sprickan. Hela toppen planades därefter utan synligt spår av sprickan. Jag har sedan målat den svart.

Bromskablarna har tillverkats från SAAB 900 handbromskabel. Jag har modifierat dem lite. Nya ändar har pressats dit monteringbeslag har pressats på plats och rätt längd är tillkapad. Schacklar och justeringar är inpassade.

När jag höll på med att mäta in fotstegsgummit fick jag en idé att göra ett mönster i gummit liknande det som finns på navkapslarna. Vi får se när det blir!

instrument1

top